Chcete vědět o všem novém na našem webu? Přihlašte se ať Vám neunikne žádná novinka!
V roce 1999 britská letecká společnost British Airways přizvala amerického spisovatele PJ O Rourkeho ke spolupráci na reklamě, která se okamžitě stala populární. Pod názvem „Johnny Foreigner“ (Cizinec Johnny) později pronikla i na YouTube. Ve videu si spisovatel tropí žerty z některých britských výstředností. Pojďme se na ně podívat, vysvětlit si je a pousmát se.
1. Lahodný orientální nálev s „kravskou šťávou“.
Britové milují černý čaj, který dovážejí z Indie, jež se stala kdysi jejich kolonií. Indický černý čaj se pod názvem English Breakfast Tea stal britským národním nápojem, který se ovšem nepije pouze odpoledne (odtud spojení čaj o páté; ovšem pozor, „tea time“ často znamená i čas na večeři), přičemž se obvykle sezobne i pár máslových sušenek (původní recepturou ze Skotska), ale i ke snídani, v rámci dopolední svačiny atp. Co je ovšem pro většinu čajomilného světa nepochopitelné je fakt, že Britové zásadně pijí tento lahodný černý čaj vysoké kvality s mlékem.
Britové dodnes rádi používají vintage „teasmade“ (čajovar) spíše než rychlovarné konvice. Součástí teasmade je typicky malý budíček, jelikož voda je ohřívána elektrickým tělesem spínaným budíkem. Konvice je umístěna na pružinové podložce s vypínačem, takže když tlak páry vtlačí vařící vodu do hrnku, podložka se zvedne a přeruší napájení. Ve videu Johnny Foreigner spisovatel vtipkuje, že Britové upřednostní čaj (uvařený v teasmade) před sexem.
Mimochodem, je-li britským národním nápojem indický čaj, britským národním (tj. extrémně populárním) jídlem je – curry (indické národní jídlo).
2. Více deště než na Borneu, ale zahradu si nezalijete.
Fakt, že v Británii opravdu hodně celoročně prší, není novinkou. Co ovšem může překvapit, je skutečnost, že jakmile se dostaví dva tři teplejší dny bez deště v řadě, vláda nařídí tzv. housepipe ban, zákaz používání zahradních zalévacích hadic!
3. Opalování se v oblečení místo v bikinách.
Británie je obklopena mořem a trávení volného času a dovolených u moře na pláži je tak vcelku běžné. Co ovšem překvapí je skutečnost, že i v teplých dnech tu narazíte na lidi (zejména starší generace), jež se místo v plavkách vystavují slunci na slunečním lehátku plně oblečení, včetně ponožek! Důvodem prý je, jak vám je při dotázání vysvětleno, chladný oceánský vzduch (ocean breeze), který může i v teplém dni ofouknout a způsobit nastydnutí či jiné zdravotní potíže.
4. Sport, kterému nikdo nerozumí – přesto jsou v něm všichni lepší.
Britové vynalezli kriket (cricket), kolektivní pálkovací hru, v níž proti sobě nastupují dvě družstva po jedenácti hráčích. Pravidla hry jsou ohromně náročná a komplexní, málokdo nezainteresovaný je schopen je pochopit, a jedna hra může trvat i několik hodin (třeba 7 až 9), kdy pozorující diváci na hřišti mrznou, když mezitím sprchne nebo přijde ocean breeze. Přesto, Britové v posledních letech málokdy na mezinárodních utkáních ve své „vlastní hře“ vyhrávají. Ostatně ústředí Mezinárodní kriketové rady se nachází ve Spojených arabských emirátech a kriketu se aktuálně věnuje 120 milionů mezinárodních hráčů, což z něj činí druhý nejpopulárnější kolektivní sport na světě.
5. Britská rezervovanost? Jen dokud se neobjeví rozkošný psík.
Britská konzervativnost, rezervovanost, mnohdy až upjatost vedoucí ke lpění na tradici (na kterých populističtí politikové postavili referendum o Brexitu) je citelná pro jakéhokoli cizince, který do Británie vstoupí jinak než jako turista. Ovšem, Britové milují domácí mazlíčky, zejména kočky a malé psíky. Čím rozkošnější, tím jistější je, že se britská rezervovanost rozplyne jak mávnutím kouzelného proutku. Roztomilá zvířátka jsou skutečným společenským icebreakerem (ledoborcem).